Jira Service Desk – brakujące ogniwo DevOps

 

Od momentu pojawienia się w środowisku IT pierwszych wzmianek o DevOps minęło już prawie 10 lat. Obecnie nikt nie ma wątpliwości, że tylko zwinna współpraca zespołów projektujących i utrzymujących umożliwia sprawne tworzenie i rozpowszechnianie innowacyjnych produktów. Atlassian to jeden z czołowych producentów oprogramowania, który propaguje myślenie DevOps-owe. Jego produkty są przeznaczone do zarządzania projektami i procesami w firmach IT, które chcą działać zgodnie z metodyką Agile. Jeśli kierujesz się podejściem DevOps, znasz Jira Core lub Jira Software i doceniasz ich zalety, to do pełni szczęścia brakuje Ci jeszcze tylko Jira Service Desk.

 

Jira Software i Jira Service Desk – korzyści dla DevOps

Tworzenie wciąż nowych wersji aplikacji, które mają nadążyć za szybko zmieniającymi się potrzebami biznesu, wymaga bardzo sprawnej komunikacji między działami rozwoju i wdrożeń a działem utrzymania. Produkty Attlasian pomagają tę komunikację maksymalnie uprościć.

Do najpopularniejszych produktów Atlassian należą Jira Core i Jira Software, które służą zespołom wytwórczym i projektowym. Narzędzia umożliwiają planowanie, śledzenie procesu tworzenia i wdrażanie oprogramowania wysokiej jakości. Uzupełnione o narzędzia do zarządzania wiedzą (Confluence) i kodem (Bitbucket) są podstawą zarządzania zespołem wytwórczym.

Jira Service Desk jest przeznaczona dla pracowników wsparcia IT. Łączy funkcjonalności znane z obszaru zarządzania projektami  z funkcjonalnościami charakterystycznymi dla helpdesku. Dzięki temu, przy odpowiedniej konfiguracji, możemy przekazywać bardzo sprawnie zgłoszenia między zespołami „OPSów” i zespołami ”DEV-ów”.

Jakie korzyści z punktu widzenia filozofii DevOps ma integracja Jira Software z Jira Service Desk?

Szybka komunikacja

Dzięki połączeniu rozwiązań Jira Service Desk i Jira Software wszystkie zespoły mogą współpracować w ramach jednej platformy. Pozwala to szybciej reagować na zdarzenia i wprowadzać zmiany w kolejnych wersjach produktu. Wspólne środowisko pracy niejako „wymusza” wspólną perspektywę patrzenia na funkcjonowanie produktu, co wzmacnia komunikację między programistami i utrzymaniem IT.

 

Automatyzacja pracy

Jedną z podstawowych zasad DevOpsowych jest maksymalna automatyzacja prostych, powtarzalnych, ale niezbędnych w procesie tworzenia produktu czynności.

Zaawansowane reguły automatyzacji Jira Service Desk pozwalają skonfigurować szablony zgłoszeń, aby wyeliminować powtarzalne czynności związane z ich obsługą. Można też na bieżąco kontrolować proces rozwiązywania problemów i tworzyć wzorce tych procesów (workflow).

Dzięki temu praca nad doskonaleniem usługi trwa krócej i pozwala na obniżenie kosztów.

 

Reagowanie na opinie użytkowników

DevOps zakłada, że centrum działań IT to nie tylko tworzone oprogramowanie, ale zadowolenie jego użytkownika. Dlatego trzeba szybko reagować na opinie klientów i włączać je w modyfikację produktu. To gwarantuje zwiększoną stabilność aplikacji: mniejszą szansę na awarię produktu po jego zainstalowaniu, a także szybszy czas odtworzenia po nieoczekiwanych zdarzeniach.

Jira Service Desk jest narzędziem, które oferuje szereg rozwiązań usprawniających obsługę klienta: przejrzysty pulpit do zarządzania zgłoszeniami czy kolejkowanie zgłoszeń.

Dzięki Jira Service Desk możesz także zarządzać wszystkimi zapytaniami klienta w ramach ciągłej informacji zwrotnej (continuous feedback) w zespole programistycznym.

 

Elastyczność

Jira Software i Jira Service Desk, współpracując ze sobą, tworzą niezwykle elastyczne środowisko pracy. Rozwiązania Jira pozwalają na pracę IT w zespołach rozproszonych bez względu na wielkość projektu, który łatwo daje się skalować.

Scalenie rozwiązań programistycznych i helpdeskowych zwiększa zaangażowanie wszystkich zespołów działających przy tworzeniu, wdrażaniu i utrzymaniu oprogramowania.

W wielu wypadkach wdrożenie Jira Service Desk w dziale IT  prowadzi do zastosowania podobnych rozwiązań w innych działach organizacji, które widzą konkretne korzyści wynikające z pracy według założeń DevOps.

Korzystasz już z produktów Atlassian?  Wiesz, że pozwalają one tworzyć nowoczesne IT i organizować pracę według założeń DevOps. Jeśli do tej pory Jira kojarzyła Ci się tylko z zarządzaniem projektem, możesz udoskonalić pracę IT, rozszerzając narzędzia Jira o Jira Service Desk.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak łatwo można rozszerzyć Jira Softwere o Jira Service Desk i jak wzmocni to Twój DevOps, zapraszam do kontaktu.